La seva obra musical, editada a World Edition, Música Secreta, Hyades Arts, Chrysopée Electronique, Côclea, la Ma de Guido, Akademie der Künste, Viajero Inmóvil Ex]P[rimental, ha estat objecte d'encàrrecs i distincions d'institucions com ara els Internationale Ferienkurse de Darmstadt (Alemanya), Gaudemus Foundation (Holanda), Prix de Musique Electroacoustique de Bourges (França), Concorso di Musica Elettronica de la Fondazione Russolo-Pratella (Varese, Itàlia), Tribuna Internacional de Música Electroacústica del CIM/UNESCO, Centre per la Difusió de la Música Contemporània · INAEM · Ministeri de Cultura, Institut International de Musique Electroacoustique de Bourges, RNE Ràdio Clàssica, Gabinet de Música Electroacústica de Cuenca, Festival de Músiques Contemporànies de Barcelona, Akademie der Künste Berlin, Radical dB, entre d'altres. Amb Clara Garí, a més dels espectacles intermediàtics presentats per Côclea, va crear i produir instal·lacions interactives -Metronomía o Policrònic/Politòpic, amb Côclea, i El Pati respira i canta, amb l'Orquestra del Caos, són alguns exemples- i diversos vídeos, com Aigua, Augia, Augen o Mancha: Linde, Tajo. Aquest últim va obtenir el Premi de Vídeo de Castella-La Manxa. Entre les nombroses col·laboracions amb altres autors, cal esmentar la realització de la banda sonora del film Dead, Slow, Ahead, de Mauro Herce, del vídeo de Clara Garí, La Muda de la Serpiente o dels vídeos de Joan Pueyo, com ara Maria Muñoz, Sóc Jo, L'immortal, així com d'espectacles de dansa com ara et si la pièce est trop courte, on y rajoutera un rêve, de Lluís Ayet, etc ...
Gran part del seu treball s'ha orientat a la instal·lació sonora com a mitjà de presentació de les seves propostes artístiques i compositives, així com, malgrat els seus dubtes epistemològics sobre la idoneïtat d'aquests termes, al temps real i a la interactivitat. Les temàtiques desenvolupades inclouen qüestions relacionades amb la filosofia i la història de la ciència, els límits del llenguatge, l'ètica, la vida i la intel·ligència artificial, la robòtica, el metabolisme de la informació, així com els mateixos límits de la comprensió i la percepció humanes del món. Els seus treballs en aquest terreny inclouen instal·lacions i concerts monogràfics com Silenci, Trànsfer, La Casa de la Pólvora, Mega kai Mikron, Minf, On nothing, @bienenVolk, Bienen, Makina 7, Deas i altres. Luci, que explora els comportaments complexos emergents de sumes d'elements simples, va guanyar el Premi ARCO-Beep d'Art Electrònic al febrer de 2008. La seva obra musical en lambda/itter, amb la flautista Jane Rigler, que pren forma de performance audiovisual basada en les idees de flux i turbulència, reflexiona sobre el gest musical. Aquesta última, juntament amb Desde dentro, concert per a microscopi, guitarra elèctrica, so i imatges de generació electrònics, Expanded Piano, concert a duo amb el pianista Agustí Fernández, per a piano processat per dispositius electrònics, Expanded Voice, composició que es presenta com a performance per a sol de veu, so i imatge electrònics i es basa en els textos del Llibre dels Passatges de Walter Benjamin, i altres, conforma una classe de treball compositiu que, donada la seva durada i intensitat, requereix la programació d'un concert complet. Josep Manuel Berenguer forma amb Alla Yanovski un duo estable amb enregistraments editats per Alina Records, Fortín Artesonoro i Elektramusic.
Altres concepcions de Josep Manuel Berenguer, com ara Sons en Causa, Sobre el Control, Barcelona: només límit, Sons del poder-Escoltes de la por, El so de l'altre: la raó de l'altre, Absolutely plugged, El sonido en la Cueva, Ciutats en xarxa, Hyperexperimental i altres, són projectes globals de creació basada en el concepte de paisatge sonor.
Josep Manuel Berenguer es compositor y guitarrista, coordinador y profesor de Psicoacústica y Música experimental del Master en Arte Sonoro de la Universidad de Barcelona y director la Orquestra del Caos. Artista inter-media, fundador de Côclea con Clara Garí -donde durante más de una década dirigió el Festival Música13 - y también de la Orquestra del Caos, colaborador del Institut International de Musique Electroacoustique de Bourges (Francia), fue el diseñador y primer responsable del Laboratorio de sonido y música del CIEJ de la Fundació la Caixa de Pensions, así como profesor de Música Electroacústica en el Conservatorio de Bourges. Ex-Presidente de la Asociación de Música Electroacústica de España y de la Fundació d'Artistes Visuals de Catalunya, actualmente es Presidente de Honor de la International Conference of Electroacoustic Music del CIM/UNESCO, Presidente de Quantum Art Lab, miembro de la Académie Internationale de Musique Electroacoustique/Bourges y del Patronato de la Fundación Phonos.
Su obra musical, editada en World Edition, Música Secreta, Hyades Arts, Chrysopée Electronique, Côclea, la Ma de Guido, Akademie der Künste, Viajero Inmóvil Ex]P[rimental, ha sido objeto de encargos y distinciones de instituciones como los Internationale Ferienkurse de Darmstadt (Alemania), Gaudemus Foundation (Holanda), Prix de Musique Electroacoustique de Bourges (Francia), Concorso di Musica Elettronica de la Fondazione Russolo-Pratella (Varse, Italia), Tribuna Internacional de Música Electroacústica del CIM/UNESCO, Centro para la Difusión de la Música Contemporánea · INAEM · Ministerio de Cultura, Institut International de Musique Electroacoustique de Bourges, RNE Radio Cálsica, Gabinete de Música Electroacústica de Cuenca, Festival de Músiques Contemporànies de Barcelona, Akademie der Künste Berlin, Radical dB, entre otras. Con Clara Garí, además de los espectáculos intermediáticos presentados por Côclea, creó y produjo instalaciones interactivas -Metronomía o Policrònic/Politòpic, con Côclea, y El Pati respira i canta, con la Orquestra del Caos, son algunos ejemplos- y diversos vídeos, como Aigua, Augia, Augen o Mancha : Linde, Tajo. Este último obtuvo el Premio de Vídeo de Castilla-La Mancha. Entre las numerosas colaboraciones con otros autores, cabe mencionar la realización de la banda sonora de la película Dead, Slow, Ahead, de Mauro Herce, del vídeo de Clara Garí, La Muda de la Serpiente o de los vídeos de Joan Pueyo, como Maria Muñoz, Sóc Jo, L'immortal, así como de espectáculos de danza como et si la pièce est trop courte, on y rajoutera un rêve, de Lluís Ayet, etc ...
Gran parte de su trabajo se ha orientado a la instalación sonora como medio de presentación de sus propuestas artísticas y compositivas, así como, pese a sus dudas epistemológias acerca de la idoneidad de esos términos, al tiempo real y a la interactividad. Las temáticas desarrolladas incluyen cuestiones relacionadas con la filosofía y la historia de la ciencia, los límites del lenguaje, la ética, la vida y la inteligencia artificial, la robótica, el metabolismo de la información, así como los límites mismos de la comprensión y la percepción humanas del mundo. Sus trabajos en este terreno incluyen instalaciones y conciertos monográficos como Silenci, Tránsfer, La Casa de la Pólvora, Mega kai Mikron, Minf, On nothing, @bienenVolk, Bienen, Makina 7, Deas y otras. Luci, que explora los comportamientos complejos emergentes de sumas de elementos simples, ganó en Febrero de 2008 el Premio ARCO-Beep de Arte Electrónico. Su trabajo musical en lambda/itter, con la flautista Jane Rigler, que adquiere forma de performance audiovisual basada en las las ideas de flujo y turbulencia, reflexiona acerca del gesto musical. Esta última, junto a Desde dentro, concierto para microscopio, guitarra eléctrica, sonido e imágenes de generación electrónicos, Expanded Piano, concierto a dúo con el pianista Agustí Fernández, para piano procesado por dispositivos electrónicos, Expanded Voice, composición que se presenta como performance para solo de voz, sonido e imagen electrónicos y se basa en los textos del Libro de los Pasajes de Walter Benjamin, y otros, conforma una clase de trabajo compositivo que, dada su duración e intensidad, requiere la programación de un concierto completo. Josep Manuel Berenguer forma con Alla Yanovski un dúo estable cuyas grabaciones están editadas por Alina Records, Fortín Artesonoro y Elektramusic
Otras concepciones de Josep Manuel Berenguer, como Sonidos en Causa, Sobre el Control, Barcelona : só límit, Sons del poder-Escoltes de la por, El sonido del otro : la razón del otro, Absolutely plugged, El sonido en la cueva, Ciudades en red, Hyperexperimental y otras, son proyectos globales de creación basada en el concepto de paisaje sonoro.
Josep Manuel Berenguer is a composer and guitarist, coordinator and professor of Psychoacoustics and Experimental Music for the Master's in Sound Art at the University of Barcelona, and director of the Chaos Orchestra. An inter-media artist, he co-founded Côclea with Clara Garí—where for over a decade he directed the Música13 Festival—and also the Chaos Orquestra del Caos. He collaborated with the International Institute of Electroacoustic Music in Bourges, France, and was the designer and first person in charge of the Sound and Music Lab at CIEJ of the Fundació la Caixa de Pensions. He also taught Electroacoustic Music at the Conservatory of Bourges. Formerly the President of the Electroacoustic Music Association of Spain and Vicepresident of the Visual Artists Foundation of Catalonia, he currently holds the title of Honorary President of the International Conference of Electroacoustic Music of CIM/UNESCO, President of Quantum Art Lab, member of the International Academy of Electroacoustic Music/Bourges, and the Board of the Phonos Foundation.
His musical works, published by World Edition, Música Secreta, Hyades Arts, Chrysopée Electronique, Côclea, La Ma de Guido, Akademie der Künste, and Viajero Inmóvil Ex]P[rimental, have been commissioned and recognized by institutions such as the International Ferienkurse in Darmstadt (Germany), Gaudemus Foundation (Netherlands), Prix de Musique Electroacoustique de Bourges (France), Electronic Music Competition of the Russolo-Pratella Foundation (Varese, Italy), International Tribune of Electroacoustic Music of CIM/UNESCO, Center for the Dissemination of Contemporary Music · INAEM · Ministry of Culture, RNE Classical Radio, Electroacoustic Music Cabinet of Cuenca, Contemporary Music Festival of Barcelona, Akademie der Künste Berlin, Radical dB, among others. Together with Clara Garí, in addition to the intermedia shows presented by Côclea, he created and produced interactive installations—such as Metronomía or Policrònic/Politòpic with Côclea, and The Patio Breathes and Sings with the Chaos Orchestra, to name a few—as well as various videos like Water, Augia, Augen, or Stain: Border, Tagus. The latter received the Video Award of Castilla-La Mancha. Among many collaborations with other authors, he notably composed the soundtrack for the film "Dead, Slow, Ahead" by Mauro Herce, the video "The Snake's Mute" by Clara Garí, and videos by Joan Pueyo, such as Maria Muñoz, It's Me, The Immortal, as well as dance shows like "et si la pièce est trop courte, on y rajoutera un rêve" by Lluís Ayet, and many more.
Much of his work has been oriented towards sound installation as a means of presenting his artistic and compositional proposals. Despite his epistemological doubts about the suitability of these terms, he has focused on real-time and interactivity. His themes include topics related to philosophy, history of science, language limits, ethics, life, artificial intelligence, robotics, information metabolism, as well as the very limits of human understanding and perception of the world. His work in this area includes installations and monographic concerts like Silence, Transfer, La casa de la pólvora, Mega and Mikron, Minf, On Nothing, @bienenVolk, Bienen, Makina 7, Deas, and others. Luci, which explores the emergent complex behaviors of sums of simple elements, won the ARCO-Beep Electronic Art Prize in February 2008. His musical work in lambda/itter with flutist Jane Rigler, shaped as an audiovisual performance based on flow and turbulence ideas, reflects on musical gesture. This, along with Desde dentro, a concert for a microscope, electric guitar, electronic sound and image generation, Expanded Piano, a duo concert with pianist Agustí Fernández, for piano processed by electronic devices, Expanded Voice, a performance composition for voice solo, electronic sound and image based on texts from Walter Benjamin's Book of Passages, and others, constitute a type of compositional work that, due to its duration and intensity, requires the programming of a complete concert. Josep Manuel Berenguer forms a stable duo with Alla Yanovski, whose recordings are edited by Alina Records, Fortín Artesonoro, and Elektramusic.
Other conceptions by Josep Manuel Berenguer, such as Sonidos en causa, Sobre el Control, Barcelona : só límit, Sons del poder-Escoltes de la por, El sonido del otro : la razón del otro, Absolutely plugged, El sonido en la cueva, Ciudades en red, Hyperexperimental, and others, are comprehensive creative projects based on the sound landscape concept.